czwartek, 13 grudnia 2012

You share, we care - aktualne wyzwania i trendy komunikacji w obszarze ochrony zdrowia w Europie


Na podstawie wyników badania ankietowego i debaty z managerami ds. komunikacji największych firm z sektora Healthcare, MSLGroup EMEA Healthcare Practice opracował raport „You share, we care”, podsumowujący aktualne wyzwania i trendy komunikacji w obszarze ochrony zdrowia w Europie.
Raport pokazuje analizę przemian, które dokonały się w ostatnim czasie w obszarach szczególnego zainteresowania firm farmaceutycznych jak market access, współpraca ze środowiskiem pacjentów i komunikacja online.
Raport, opracowany m.in. na podstawie badania, w którym wzięło udział 70 specjalistów z dziedziny komunikacji z czołowych firm farmaceutycznych z 8 krajów europejskich, zwraca uwagę na kilka obszarów:
  • Zwiększający się udział pacjentów w dyskusji na temat opieki zdrowotnej. 
Wyniki badania dowodzą, że rola pacjentów w debacie na temat kształtu opieki zdrowotnej stale wzrasta, a ich głos staje się coraz bardziej istotny. Zwiększa się ilość pacjentów i organizacji, które dzięki rozwojowi mediów społecznościowych zostają liderami opinii i mogą stać się strategicznymi partnerami.
  • Ograniczone wykorzystanie potencjału social media. 
Wewnętrzne procedury bardzo często nie pozwalają firmom farmaceutycznym na prowadzenie komunikacji z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Najczęściej wynika to z obawy przed brakiem kontroli nad tym kanałem komunikacji. Ograniczeniem jest też stanowisko władz większości krajów europejskich, limitujące możliwość bezpośredniego dialogu między producentami leków a pacjentami. W tej sytuacji rozwiązaniem mogłoby być wspieranie zrównoważonej i merytorycznej komunikacji między lekarzami a pacjentami, która może zaowocować m.in. lepszym stosowaniem się pacjentów do zaleceń leczenia.
  • Współpraca między koncernami farmaceutycznymi a władzami UE i poszczególnych państw członkowskich. 
Systemy ochrony zdrowia w większości krajów europejskich zyskały swój obecny kształt w czasach prosperity. Tymczasem, wraz ze zmieniająca się na niekorzyść sytuacją ekonomiczną, zmieniają się wzajemne oczekiwania władz i firm farmaceutycznych. Pojawiają się nowe wyzwania związane m.in. z postępującym procesem starzenia się społeczeństw i narastaniem problemu schorzeń cywilizacyjnych.
Kluczowe jest więc prowadzenie dialogu, który przyczyni się do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań do systemów refundacyjnych, tym samym gwarantując pacjentom dostęp do leczenia a rządom i koncernom – skuteczną realizację strategii win-win.
  • Wizerunek branży farmaceutycznej. 
Dotychczasowy, raczej bierny, styl zaangażowania w debatę publiczną na temat ochrony zdrowia sprawia, że pacjenci i lekarze w większości nie doceniają roli, jaką odgrywa przemysł farmaceutyczny w dbaniu o zdrowie społeczeństw. Zamiast być postrzegane, jako element problemu, powinny być postrzegane jako część rozwiązania.
  • Potrzeby w zakresie innowacji. 
Obecna sytuacja wymaga innowacyjnych rozwiązań nie tylko w obszarze farmakologii. Innowacyjność potrzebna jest firmom także w podejściu do uczestnictwa w kształtowaniu polityki refundacyjnej, w komunikacji podkreślającej użyteczność ich działalności i proponowaniu rozwiązań promujących profilaktykę.

Pełna wersja raportu „You share, we care” dostępna jest tutaj

O badaniu

W badaniu opracowanym przez MSLGroup’s EMEA Healthcare Practice wzięło udział 70 menedżerów zajmujących się komunikacją i marketingiem w firmach farmaceutycznych z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Polski, Skandynawii, Hiszpanii i Szwajcarii.
Wyniki badania zostały przedstawione podczas spotkania zorganizowanego w Genewie, którego celem było zainicjowanie debaty z uczestnictwem specjalistów zajmujących się komunikacją w największych firmach branży Healthcare w Europie. Wnioski z dyskusji posłużyły jako drugi po wynikach badania filar, na którym została oparta analiza zawarta w raporcie „You share, we care”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz